24 września 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało zmodyfikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Celem projektu jest uszczelnienie zasad opodatkowania fundacji rodzinnej. Proponowane zmiany:
- doprecyzowanie 3-letniego okresu lock-up i usunięcie dotychczasowych wątpliwości,
- rozszerzenie zakres opodatkowania przychodów z najmu,
- modyfikacja zasad dotyczących podmiotów transparentnych podatkowo.
Lock-up dla mienia wniesionego od 2026 roku
Ministerstwo Finansów od początku prac nad zmianami w opodatkowaniu fundacji rodzinnych proponuje wprowadzenie 3-letniego okresu lock-up przy sprzedaży mienia. Mechanizm polega na tym, że sprzedaż przez fundację rodzinną mienia wniesionego lub przekazanego nieodpłatnie do fundacji rodzinnej (w tym nabytego od podmiotu powiązanego) nie korzysta ze zwolnienia z podatku CIT, jeżeli zbycie nastąpi przed upływem 36 miesięcy od końca roku kalendarzowego, w którym fundacja otrzymała lub nabyła dany składnik majątku.
W pierwotnym projekcie na podstawie przepisu przejściowego lock-up miał obejmować zbycie majątku wniesionego po 31 sierpnia 2025 roku. Przy założeniu wejścia ustawy 1 stycznia 2025 roku budziło to wątpliwości co do działania prawa wstecz (retrospektywności prawa) oraz ochrony praw nabytych.Dół formularza
Obecna propozycja obejmuje istotną zmianę w tym zakresie:. 3-letni lock-up ma dotyczyć mienia wniesionego do fundacji rodzinnej po dniu 31 grudnia 2025 roku.
Jeżeli składnik majątku zostanie wniesiony do fundacji rodzinnej jeszcze w tym roku, jego zbycie będzie mogło korzystać ze zwolnienia z podatku CIT – nawet jeśli nastąpi przed upływem 3 lat od końca roku wniesienia.
Proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie, daje zarządzającym fundacjami rodzinnymi oraz fundatorom czas na przygotowanie się do nowych zasad opodatkowania.
Najem lokali użytkowych przeznaczonych do całodobowego zakwaterowania
Nowy projekt przewiduje rozszerzenie opodatkowania przychodów z najmu osiąganych przez fundację rodzinną o lokale użytkowe z przeznaczeniem do całodobowego zakwaterowania.
Zmiana ma przeciwdziałać praktyce wynajmu tzw. mikroapartamentów, (formalnie lokali użytkowych) na cele mieszkalne – zarówno długo lub krótkoterminowo.
Kluczowe założenia: cel najmu tego rodzaju lokali użytkowych nie będzie miał znaczenia dla opodatkowania. Jeżeli lokal użytkowy ma funkcjonalne przeznaczenie do całodobowego zakwaterowania, przychody fundacji rodzinnej z jego najmu podlegają opodatkowaniu.
Dochody z udziału w spółkach transparentnych
W dotychczasowym projekcie przewidziano brak zwolnienia z podatku CIT dla przychodów fundacji rodzinnej z tytułu uczestnictwa w spółkach transparentnych podatkowo (np. amerykańska spółka LCC lub luksemburska SCSp. Oznacza to, że po wejściu w życie ustawy dochody osiągane przez spółki zagraniczne transparentne podatkowo, w których fundacja jest wspólnikiem, mają podlegać opodatkowaniu w Polsce podatkiem CIT (na poziome fundacji).
Pierwotnie projekt ustawy zakładał, że fundacja rodzinna będzie musiała rozliczyć CIT w Polsce od dochodu uzyskanego za pośrednictwem tego rodzaju podmiotów, jeśli prowadzą one działalność gospodarczą. W nowym projekcie warunek ten został wykreślony. W konsekwencji dochody fundacji rodzinnej z uczestnictwa w podmiotach transparentnych będą opodatkowane na bieżąco, nawet gdy nie prowadzą one działalności gospodarczej.
Tak daleko idąca zmiana (wykreślenie warunku prowadzenia działalności gospodarczej) prowadzi do znacznego ograniczenia możliwości pasywnego lokowania kapitału za granicą. Biorąc pod uwagę cel fundacji rodzinnej – efektywne zarządzanie i pomnażanie majątku rodziny – zmiana ta zasługuje na ocenę negatywną.
Charakter zmian
Nowy projekt ustawy potwierdza dotychczasowy kierunek zmian fundacja rodzinnej ma przede wszystkim służyć bezpiecznej sukcesji biznesu, a nie stanowić narzędzie agresywnej optymalizacji podatkowej.
W porównaniu z wcześniejszą wersją projektu ustawy widać zarówno plusy jak i minusy. Najważniejsza zmiana, tj. wprowadzenie okresu lock-up do mienia wniesionego po 31 grudnia 2025 roku (od dnia wejścia w życie w ustawy, a nie wstecz), daje jasność zarządzającym i fundatorom w zakresie skutków podatkowych transferu majątku do fundacji rodzinnej, który nastąpi do końca bieżącego roku.
Jak wskazywaliśmy w ramach poprzedniego wpisu dotyczącego projektowanych zmian – fundatorzy oraz zarządzający fundacjami rodzinnymi powinni już teraz rozważyć odpowiednie dopasowanie strategii oraz planów działalności fundacji rodzinnej względem projektowanych zmian.
O tym co dokładnie powinna obejmować taka analiza można przeczytać w:
Projekt ustawy o CIT – zmiany w opodatkowaniu Fundacji Rodzinnej
Podsumowanie
Projektowane zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych przewidują m.in.:
- wprowadzenie 36-miesiecznego okresu lock-up przy sprzedaży mienia wniesionego do fundacji lub nabytego od podmiotu powiązanego,
- opodatkowanie najmu krótkoterminowego (także w zakresie lokali użytkowych),
- włączenie fundacji rodzinnej w reżim CFC,
- objęcie exit tax,
- doprecyzowanie zasad dla struktur transparentnych (niezależnie od prowadzenia działalności gospodarczej przez tego rodzaju podmioty) i ukrytych zysków.
Co istotne, nowy projekt ustawy zakłada, że 3-letni okres lock-up będzie miał zastosowanie do mienia wniesionego do fundacji rodzinnej po dniu 31 grudnia 2025 roku.
Jeżeli chcesz dostosować obecną strukturę fundacji rodzinnej do projektowanych zmian, które mają wejść w życie z początkiem 2026 roku albo planujesz założyć fundację rodzinną – skontaktuj się z nami. Zapewnimy kompleksowe wsparcie prawno-podatkowe — od planowania i doboru struktury, przez wdrożenie, po bieżące doradztwo, z naciskiem na Twoje bezpieczeństwo i praktyczne rozwiązania.
Więcej praktycznych informacji o fundacji rodzinnej znajdziesz na:
Fundacja rodzinna jako instrument inwestowania na rynku kapitałowym
Fundacja rodzinna – dozwolony zakres działalności i zasady jej opodatkowania
Fundacja rodzinna jednak korzystna dla fundatorów-małżonków – nowe spojrzenie fiskusa
Unikanie opodatkowania – CFC (zagraniczna jednostka kontrolowana)
0 Komentarzy