Przedsiębiorcy, których działalność ucierpiała w wyniku powodzi, mogą skorzystać z szeregu rozwiązań w ramach rządowego pakietu pomocy dla powodzian oraz na podstawie obowiązujących przepisów podatkowych.
I. Możliwość skorzystania z ulg i odroczenia zapłaty podatku, składek
Na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów z 19.09.2024 r. w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. (dalej: „Rozporządzenie”) wprowadzono wydłużenie terminów dotyczących:
- zapłaty podatków takich jak VAT, PIT, CIT, ryczałt ewidencjonowany, podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatek od spadków i darowizn,
- składania deklaracji, prowadzenia ewidencji.
Z preferencji mogą skorzystać podmioty, które spełniają łącznie poniższe warunki
- zostały poszkodowane w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
- mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy poszkodowanej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie;
- prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2.
W przypadku podatku od spadków i darowizn oraz PCC wystarczy spełnienie warunku 2. i 3.
- VAT
Zgodnie z Rozporządzeniem wydłużono terminy związane z rozliczeniem VAT w następujący sposób:
- Termin płatności podatku VAT za okresy rozliczeniowe przypadające od 19.09.2024 r. do 31.12.2024 r. został przesunięty na dzień 25.01.2025 r.,
- Termin składania deklaracji, informacji podsumowujących oraz ewidencji (JPK-VAT) za okresy rozliczeniowe, których pierwotny termin przypada między 19.09.2024 r., a 10.2024 r. został przedłużony do 25.11.2024 r.
- PIT
Zgodnie z Rozporządzeniem, wydłużono terminy zapłaty oraz składania deklaracji podatkowych w następujący sposób:
- zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. (w przypadku podatników opłacających zaliczki miesięczne) albo za III i IV kwartał 2024 r. (w przypadku podatników opłacających zaliczki kwartalne) – termin płatności przesunięto na 30 kwietnia 2025 r.
- zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pobrane przez płatników z tytułu podatku zryczałtowanego w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. – termin zapłaty wydłużono do dnia 30 kwietnia 2025 r.
- ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za okres od sierpnia do grudnia 2024 r. (w przypadku podatników opłacających zaliczki miesięczne) albo za III i IV kwartał 2024 r. (w przypadku podatników opłacających zaliczki kwartalne) – termin zapłaty wydłużono do dnia 30 kwietnia 2025 r.
- podatku od przychodów z budynków należnego za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. – termin zapłaty wydłużono do dnia 30 kwietnia 2025 r.
Dodatkowo, dla płatników, którzy zakończą działalności w okresie od dnia wejścia w życie Rozporządzenia (19 września 2024 r.) do dnia 31 grudnia 2024 r., termin na złożenie rocznych deklaracji został przedłużony do 31 stycznia 2025 r.
- CIT
Zgodnie z Rozporządzeniem wprowadzono następujące zmiany w terminach zapłaty oraz składania deklaracji podatkowych:
- zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. (w przypadku podatników opłacających zaliczki miesięczne) albo za III i IV kwartał 2024 r. (w przypadku podatników opłacających zaliczki kwartalne) – termin płatności przesunięto na 31 marca 2025 r.,
- ryczałt od dochodów spółek (estoński CIT) dla zobowiązań przypadających na wrzesień lub październik 2024 r. termin płatności został przedłużony o 3 miesiące,
- podatek od przychodów z budynków za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. termin zapłaty został wydłużony do 31 marca 2025 r.
- podatek dochodowy od osób prawnych (poza podmiotami w estońskim CIT): dla podatników, których rok podatkowy różni się od kalendarzowego, a termin zapłaty podatku dochodowego lub złożenie zeznania o wysokości dochodu (lub straty) przypada w okresie od 19.09.2024 r. do 31.10.2024 r., termin zapłaty i złożenia deklaracji został przesunięty do 31 marca 2025 r.
- Podatek od spadków i darowizn
Na mocy Rozporządzenia przedłużono termin dla podatników na:
- złożenia stosownego zgłoszenia,
- złożenie zeznania podatkowego,
- dokonanie korekty zeznania,
zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, jeżeli pierwotny termin przypada na okres od 19.09.2024 r. do 31.10.2024 r.. Nowy termin został wyznaczony na 31 stycznia 2025 r.
- PCC
Rozporządzeniem przedłużono podatnikom do dnia 31 stycznia 2025 r. termin do zapłaty podatku i złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli termin złożenia deklaracji lub płatności podatku przypada w okresie od 19.09.2024 r. do 31.10.2024 r.
- ZUS
Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r. W tym celu powinni złożyć oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź.
Dodatkowo, przedsiębiorcy mają możliwość:
- wystąpienia do ZUS o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty,
- w przypadku osób opłacających składki na własne ubezpieczenia – złożenia wniosku o ich umorzenie, jeżeli trudna sytuacja majątkowa i rodzinna uniemożliwia ich opłacenie.
II. Świadczenia interwencyjne
Świadczenie interwencyjne to jednorazowa, celowa forma wsparcia mająca na celu umożliwienie kontynuacji działalności gospodarczej oraz pokrycie szkód poniesionych bezpośrednio w wyniku powodzi.
Kwota świadczenia, o którą wnioskuje przedsiębiorca, nie może przekroczyć:
- wysokości poniesionej szkody
- kwoty ustalonej zgodnie z jednym z wybranych sposobów, czyli:
- iloczynu liczby ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia w ZUS (do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego), na dzień złożenia wniosku albo na dzień 16 września 2024 roku (należy wziąć pod uwagę mniejszą z tych liczb) i kwoty 16 tys. zł. albo
- iloczynu średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 roku oraz współczynnika 0,75
- maksymalnej kwoty świadczenia, która wynosi 1 mln zł.
Wysokość świadczenia traktowanego jako pomoc publiczna skorelowana jest z uzyskanym w ramach umowy ubezpieczenia odszkodowaniem, które w sytuacji jego wypłaty pomniejsza odpowiednio wartość szkód materialnych poniesionych w wyniku powodzi.
Świadczenie interwencyjne przysługuje przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniku powodzi, którzy prowadzili działalność gospodarczą 16 września 2024 roku lub mieli na ten dzień zawieszoną działalność.
By uzyskać świadczenie interwencyjne przedsiębiorca musi:
- wykazać, że poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej
- zobowiązać się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego, oraz
- zobowiązać się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez okres 6 miesięcy od 16 września 2024 roku.
Wnioski o świadczenie interwencyjne należy składać do ZUS, na formularzu RSI, w terminie od 5 października 2024 roku do 16 marca 2025 roku za pomocą: (1) profilu płatnika na PUE/eZUS (z wykorzystaniem formularza – pismo ogólne, do którego dołączą się wniosek o świadczenie interwencyjne) lub (2) w formie papierowej w placówce ZUS albo (3) tradycyjnej poczty.
III. Szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi
Ustawa z 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (dalej: „Ustawa”) otwiera drogę do skorzystania przez przedsiębiorców z następujących rozwiązań:
- Przedsiębiorcy, którzy otrzymają wsparcie w formie darowizn, świadczeń nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych oraz innych form wsparcia wymienionych w Ustawie, są zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od tych świadczeń, pod warunkiem, że do 31 grudnia 2025 r. środki te zostaną przeznaczone na usuwanie skutków powodzi;
- Jeżeli przedsiębiorca otrzyma środki trwałe nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie, nie będą go dotyczyły ograniczenia w zaliczaniu odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych, wynikające z przepisów ustawy o CIT;
- Do 31 grudnia 2025 r. nie stosuje się przepisów wyłączających możliwość uznawania odpisów amortyzacyjnych za koszt uzyskania przychodu w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazanych do nieodpłatnego używania
IV. Przedłużone terminy dotyczące kas fiskalnych
Wprowadzono zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych do wysokości 2 tys. zł. dla przedsiębiorców, którzy utracili swoje kasy fiskalne wskutek powodzi, posiadających odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzących działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.
Dodatkowo wydłużono odpowiednio terminy związane ze zgłaszaniem do naczelnika urzędu skarbowego informacji dotyczących używania kas lub ich utraty.
V. Działania organów podatkowych
Została uruchomiona specjalna infolinia, na którą mogą zadzwonić podatnicy poszkodowani w wyniku powodzi. Infolinia jest czynna w dni powszednie w godz. 8:00-18:00 pod numerem telefonu 22 460 59 30.
Organy podatkowe zapewniają, że będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane z prawem pierwszeństwa.
Orest Ochocki, partner/radca prawny
Krzysztof Mydlak, radca prawny
0 Komentarzy